Snaha o zavádění nízkouhlíkových technologií je patrná napříč všemi obory. Ve většině případů to znamená využívání elektrické energie. V důsledku toho roste poptávka po elektřině i po infrastruktuře, která ji dodává – vzpomeňte si například, kolik bylo v poslední době instalováno nabíječek pro elektromobily.
Sklady chtějí využívat elektrickou energii, aniž by byly omezovány kapacitou „veřejné sítě“ nebo dobou potřebnou k nabití baterie. Proto přicházejí na řadu vozíky s palivovými články. Jezdí na vodík, jejich plné natankování trvá 2-3 minuty a pokud se používá „zelený“ vodík, mají nulové emise. Navíc lze vodík snadno skladovat v areálu, takže máte plnou kontrolu nad přísunem paliva.
90% vysokozdvižných vozíků Toyota je elektrických, včetně vozíků poháněných li-ion bateriemi a vodíkovými palivovými články. Toyota má s vodíkovými vozíky více než 15 let zkušeností.
Systém sestává ze sady palivových článků, vodíkové nádrže o tlaku 350 barů, malé li-ion baterie pro dočasné ukládání přebytečné energie a ventilátoru. To vše je umístěno v litém rámu o velikosti klasického olověného akumulátoru a systém lze poměrně snadno instalovat do běžného elektrického vysokozdvižného vozíku.
Uvnitř palivových článků se vodík smíchá se vzduchem a reakcí se vzdušným kyslíkem vzniká voda. Při této chemické reakci se uvolňuje elektrická energie, která se shromažďuje a využívá k pohonu elektrických motorů, zajišťujících pojezd, zdvih a naklápění stožáru vysokozdvižného vozíku.
Chcete se o vozících s palivovými články dozvědět více? Přečtěte si náš článek s často kladenými dotazy >>
Nejste si jisti, zda je pro vás vodík to pravé? Odpovězte si na otázky z následujícího seznamu. Pokud na všechny odpovíte „ne", bude možná lepší podívat se po jiném zdroji energie. Ale čím více vašich odpovědí bude „ano“, tím vyšší je pravděpodobnost, že jsou pro vás palivové články tou správnou volbou.
Ve vícesměnném provozu s nepřetržitým používáním vozíků může být problém najít čas na nabíjení baterií. Ale díky palivovým článkům, jejichž natankování trvá pouhé 2-3 minuty, se v pracovním rozvrhu potřebná chvilka snadno najde.
Náročné aplikace mají vysoké energetické nároky, a to s sebou nese potřebu častého doplňování energie. Zde se uplatní technologie palivových článků, která díky krátkému cyklu doplňování paliva omezí prostoje na minimum.
Mnoho společností se zavázalo snížit své emise CO2 na určitou úroveň. Technologie palivových článků může být v tomto směru velkým krokem vpřed: při použití „zeleného“ vodíku neprodukuje palivový článek žádné emise.
Rozsáhlejší strojový park s více typy vozidel lze provozovat z jedné vodíkové čerpací stanice, což šetří čas, místo i náklady.
Na rozdíl od olověných akumulátorů pracují vodíkové palivové články při nízkých teplotách bez ztráty účinnosti.
Podniky, které již mají některé vozíky na vodík, mohou rychle přejít na palivové články a okamžitě začít využívat jejich výhod.
Vodík pro energetické účely se získává separací z molekul obsahujících vodík (např. voda, uhlovodíky a biomasa). Dvě nejčastější metody výroby vodíku jsou parní reforming a elektrolýza. Z těchto metod je za nejčistší proces považována elektrolýza. Pokud je tato elektrolýza poháněna obnovitelným zdrojem energie (např. solární nebo větrnou energií), může být konečný produkt kvalifikován jako „zelený vodík".
Vodík je možné vyrábět přímo na místě pomocí vlastního elektrolyzéru. Případně jej lze dodávat prostřednictvím střešního nebo podzemního vedení, v plynových lahvích nebo speciálních cisternách. To znamená, že skladování a doplňování vodíku může probíhat uvnitř nebo venku.
Energie z vodíkových palivových článků je již dlouho považována za ekologicky šetrnou variantu – dnes je však také praktická. Vozíky poháněné vodíkovými palivovými články jsou:
Vozíky pracují s nulovými emisemi – jediným odpadním produktem je destilovaná voda. Díky použití „zeleného vodíku“ je celý životní cyklus vodíku uhlíkově neutrální. Vozíky neobsahují žádné toxické chemikálie a pro obsluhu jsou zcela bezpečné.
Vodíkové palivové nádrže mají dlouhou životnost a nízké nároky na údržbu. Během používání nedochází ke ztrátě výkonu a příležitostné doplňování energie je možné bez negativních dopadů na životnost.
Doplnění paliva trvá pouze 2-3 minuty a není třeba měnit baterie. Vodík lze skladovat několika různými způsoby a nepotřebuje vyhrazený skladovací prostor ani ventilační systém. Vodíkové palivové články jsou tak vysoce produktivní variantou.
Palivo lze kdykoli doplňovat uvnitř i venku, a to i při nízkých teplotách. Nádrže lze dodatečně namontovat na stávající vozíky a nezabírají příliš mnoho místa.
Přechod na palivové články vyžaduje počáteční investici do vodíkové infrastruktury vašeho závodu. Tato investice se začne okamžitě vracet díky pravidelným úsporám provozních nákladů. Jak dlouho potrvá, než se investice plně zaplatí, závisí na povaze vašeho provozu – vyplatí se provést pečlivou analýzu, než se rozhodnete, zda je pro vás palivový článek vhodný.
Obecně řešení s palivovými články dává největší smysl pro velké flotily pracující v jedné lokalitě. Rychlejší návratnost zaznamenají také provozy, kde se vozíky používají ve více směnách, nebo tam, kde se často mění baterie.
Před přechodem na vodík však můžete zvážit i další faktory. Se správným rozhodnutím vám pomůže test nacházející na této stránce výše.
Již dnes je přibližně 90 % flotily elektrických vysokozdvižných vozíků Toyota k dispozici s technologií palivových článků a naši nabídku vozíků s palivovými články neustále rozšiřujeme. Vodíkový pohon využíváme ve vlastních výrobních závodech v Japonsku a Itálii a u partnerů ve Francii, Norsku a Finsku. Díky těmto praktickým zkušenostem máme poznatky o potřebách, možnostech a obtížích při instalaci vodíkového pohonu vždy z první ruky. V maximální možné míře předáváme toto know-how také našim zákazníkům.
Místní zástupce Toyoty vám rád představí naši nabídku a poradí vám, jak můžete vozíky s palivovými články využít ve svůj prospěch.