Společnost: AVENA s.r.o.
Lokalita: Bzenec, Hodonínko
Obor: Potravinářství, gastrooleje – míchání, balení
Aplikace manipulace: nakládka/vykládka, zakládání, horizontální přeprava, vysokohustotní skladování
Řešení celkem: nákup do majetku (dodavatel UHS Jakos): BT Lifter různých parametrů a doby pořízení, Toyota Traigo48 8FBE15T (2 ks); Toyota Tonero, 02-8FGF18 (2 ks); BT Levio LWE130 (1 ks); BT Tyro LHE130 (6 ks); BT Levio LWE140 (1 ks); BT Levio LWE160 (2 ks); BT Levio LWE180 (1 ks); BT Levio LPE200 (2 ks); BT Levio LWI160 li-ion (3 ks); BT Staxio SWE120 (1 ks); BT Staxio SWE120L (2ks)
Dlouhodobý pronájem (TMHCZ): strojní zařízení Toyota Radioshuttle RS6.0 a regálový systém, pojištění a servisní služby v rámci dlouhodobého pronájmu
Servisní služby: pro hnanou MT poskytuje UHS Jakos, autorizovaný dealer TMHCZ
Moravská rodinná společnost AVENA s.r.o. sídlící ve Slavičíně, a s hlavním provozem v Bzenci na Hodonínsku, roste neuvěřitelným tempem. Změny lze pozorovat každé 3 měsíce – -rekonstrukce starých výrobních budov, výstavba nové skladovací haly s regálovým systémem a manipulační technikou, vybudování nového parkoviště, garáží, relaxačního posezení atd. Společnost sídlí v areálu Paradiso Czech, které původně stáčírnu olejů provozovalo. Avena začínala svou činnost výrobou těstovin, odtud název firmy Avena, což znamená italsky oves. V r. 2006 zakoupil další výrobnu otec, Rostislav Hrbáček, a v roce 2008 přizval syna, tehdy vysokoškolského studenta, k podnikání v potravinářských olejích.
K současnému vývoji rychlých změn dnes již obchodní ředitel, plánující stratég a realizátor veškeré procesní obnovy a investic v jedné osobě, syn Bc. Rostislav Hrbáček, říká: „S budováním do této podoby jsme začali v r. 2021. Změny byly nutné, abychom mohli realizovat dostatečný objem zakázek. Naše branže není nijak maržová, jedině dostatečný obrat přináší kumulovaný efekt. Skutečně rosteme, současná jednodenní produkce balených olejů v litrech odpovídá kvartální produkci Aveny v r. 2008. Ročně zpracujeme 45 tis. litrů gastro oleje a v České republice jsme dodavatelská dvojka na trhu. Naši největší zákazníci jsou velkoobchody pro gastrosegment a současně největší distributoři za celou danou zemi. V Česku je to společnost Trafinoil, na Slovensku firma Palma, v Německu potažmo v Nizozemí firma OTR a v Rakousku firma BioOil. Roste i celý segment – méně se vaří v domácnostech, lidi oceňují úsporu času tím, že se stravují v restauracích, nebo využívají donáškové služby, stánkový prodej a také fast foody.“
Dodávky jedlých olejů se dělí podle druhu a vhodné pěstitelské lokality – na český řepkový, ukrajinský nebo maďarský základní slunečnicový a na vysoce olejnatý slunečnicový olej pro fritování (s 85% podílem kyseliny olejové). Současně Avena míchá fritovací oleje, které jsou složeny nejen z různých druhů olejů a rostlinných tuků, ale i z přídavných aditiv pro usnadnění fritování v restauračních provozech při střídání různých aromatických potravin a zmrazených polotovarů s podílem vodních zmrazků. Jedná se o protispěňovače, antioxidanty, aromata a vitamíny.
Firma Avena má na vstupu velké objemy tuků a olejů v kontejnerech nebo dopravované cisternami, které stáčí do distribučních obalů. Vlastní výrobní provoz není velký. Čtyři výrobní linky Aveny jsou sestaveny přímo zaměstnanci výroby, z toho 2 linky jsou sestaveny ze 3 až 6 výrobních celků od různých dodavatelů. Lze říci, že firma Avena si své dodavatele vybírá z hlediska výlučné kvality a těm pak dá zakázky. Na příjmových rampách se manipuluje rovněž obalový materiál pro distribuci oleje – což jsou plastové a kovové obaly různých objemů, papírové kartony, plastové fólie. Firma si sice sama vyfukuje 1- a -10litrové recyklovatelné PET lahve, ale ostatní materiály je nutno skladovat a manipulovat do a z výroby. Srdce produkce je činorodý prostor těsně navazujících a flexibilně operujících pracovišť a zaměstnanců (zde je jich 55 z celkového počtu 65). Zpracovávají se vstupy vlastní produkce jedlých olejů, vstupy prázdných obalů, výstupy plných prodejních kusů různých objemů, balení a probíhá příprava na expedici.
O tuto obslužnou flotilu se již 11 let stará UHS Jakos, autorizovaný dealer Toyota Material Handling CZ, jak potvrzuje vedoucí obchodního oddělení, Milan Orlovský: „My jsme začali spolupracovat s firmou Avena v r. 2014 a k dnešnímu datu, kdy jsme nedávno objednali nové čelní elektrické Traigo48 - 8FBE15T, mají ve výrobě a logistice 25 hnaných vozíků od Toyoty. Nejprve jsme dodali klasické spalovací vozíky Tonero LPG, 1,6 t pro vykládku a nakládku do kamionů. Do výroby jsme pak dodávali nízkozdvihy se stupačkou LPE200, bez stupačky LWE160 a následné lehké li-ionové LWI160. -Samozřejmě řadu paletových vozíků, 2 zakladače a opět čelní elektriky Traigo48 pro manipulaci hotové produkce. Jezdí zde široký průřez manipulační techniky a vše pořizuje pan Hrbáček do majetku. Vozíky využije do tzv. break pointu, kdy si svoje odpracují, ale mají ještě hodnotu jako použité. Takové stroje odkoupíme a zajistíme novou generaci manipulační techniky. Firma je dynamicky rostoucí, a to díky přístupu a energii majitele – nyní po mnoha investicích má AVENA v plánu pořídit další prvky moderní logistiky – automatizaci, WMS, fleet management…“
UHS Jakos jako autorizovaný dealer se stará i o servis veškeré manipulační techniky na základě servisní smlouvy – jedná se o standardní rozsah od technických prohlídek, revizí LPG, servisních prohlídek po motohodinách stroje, přes péči o baterie, regeneraci baterií až po servis na zavolání. Celý balíček připravenosti dodavatele UHS Jakos k péči o zákazníka vede k výborným obchodním vztahům s přesahem do osobní roviny.
Rostislav Hrbáček, ml. popisuje svou strategii i při výběru manipulační techniky: „Rád bych -uvedl, že Toyota je pro nás prakticky nenahraditelný partner v chodu firmy, a to počínaje ručními paletovými vozíky BT Lifter až po Toyota Radioshuttle, včetně námi plánované automatizace. Historicky jsme zkoušeli jiné značky, ale nic nám nevyhovovalo tak jako právě manipulační technika od Toyoty. Možná to bude znít úsměvně, ale je to jako s Applem – pokud máte jen mobil – je dobrý, ale žádné terno to není, ale jakmile máte k tomu hodinky Apple Watch, MacBook, iPad, pak pochopíte kouzlo celé značky. Chci tím říci, že u nás je to opravdu až tak daleko, že mám-li potřebu vozíku, hnaného paletového vozíku nebo čehokoliv na manipulaci, tak nedělám výběrové řízení a nevybírám – zavolám panu Orlovskému a řešíme termín dodání. Čas a zkušenost naše dlouholeté dodavatele již prověřily.“
AVENA chce růst a Toyota umí pomoci. Rostislav Hrbáček, obchodní ředitel, k tomu říká: „Sklad olejů jsme řešili asi 2 roky a rozhodli jsme se pro řešení s Radioshuttlem. Pro nás to bylo absolutně nejefektivnější využití prostoru, kde můžeme zaskladnit největší počet palet. Museli jsme ovšem řešit i náročné zadání Hasičského záchranného sboru - jelikož náš hlavní sortiment tuk a olej je ve třídě hořlavin F se speciálním hašením, museli jsme pod celou plochou regálového systému vytvořit záchytnou vanu. Toyota se podílela na speciálním řešení budovy i regálů Radioshuttle, rovněž na způsobu uložení i manipulaci zásob hotových výrobků – vše vyřešila na jedničku a sklad jsme otevřeli před měsícem. V perspektivě je i další rozvoj manipulace. Inspirovali jsme se v nedaleké Linee Nivnice, rovněž u společného klienta UHS Jakos a TMHCZ, kde automatické retraky obsluhují regálový systém a několik podvozků Toyota Radioshuttle. I my plánujeme podobný koncept v části zaskladnění zboží – automatizaci pomocí AGV retraku RAE160 a pro horizontální transport zboží z výroby využijeme podlahové vozíky AMR, CDI120, aby byl přísun zboží z výroby kontinuální.“
Vysokohustotní skladování je zaměření oddělení Logistics Solutions TMHCZ, a proto byl k projektu přizván obchodní specialista na logistická řešení, Milan Plocek: „Systém Radioshuttle jako certifikované strojní zařízení sestávající z poloautomatických podvozků s nosností 1,5 tuny a vysokohustotního regálu jsme instalovali v expediční zóně na základě požadavku pana Hrbáčka pro uložení hotových produktů a přebytečných palet v maximálním množství. Navrhli jsme řešení, ve kterém se paletizované hotové výrobky z jedné výrobní šarže zaskladní pomocí podvozku Radioshuttle do jednoho kanálu v množství 33 europalet, což odpovídá kapacitě jednoho kamionu. V novém bzeneckém skladu je nyní kapacita 693 ks europalet, tj. 21 kamionů, a ještě 90 paletových pozic v přilehlém konvenčním regále. Nyní jsou určené 2 podvozky RS 6.0 na zaskladňování z každé jednotlivé výrobní linky a 1 podvozek na vyskladnění. Operuje se v režimu FIFO. Takové řešení manipulace umožňuje naprostou plynulost a vysokou obrátku zboží. Zajímavostí této instalace, jak bylo řečeno, je záchytná vana pod celým regálem s hloubkou 1,3 m a objemem téměř 500 m3, do níž by se v případě požáru zachytil veškerý uskladněný olej, který by byl následně hašen speciálními prostředky.“
Podvozky RS6.0 jsou zde vybaveny gyroskopem – jedná se o náklonový senzor, který formou LED a audio alarmu varuje před přílišným náklonem podvozku. Poloautomatické podvozky regálového systému Radioshuttle jsou vybaveny 2 gelovými bateriemi a náhradní sadou baterií. Baterie se nabíjejí jednoduchým způsobem přes nabíjecí stanici bez jakékoli manipulace s kabely. Výhodou je bezpečnost, čistota a skladnost. Konvenční paletový regál je opatřen praktickými regálovými dorazy pro správné a bezpečné uložení palety. Také před regály jsou instalované vozíkové sto-pe-ry pro čelní manipulační techniku, která se o ně zastaví koly. Tyto doplňky zvyšují bezpečnost, chrání majetek – regály i zboží, a umožňují plynulost práce operátorů. Celý systém Toyota Radioshuttle je v dlouhodobém pronájmu s paušální sazbou včetně pojištění, flexibility a plného servisu.
Prostor nové haly je díky vysokohustot-nímu regálovému systému využit na maximum, přesto zůstalo dostatek manipulačních ploch. Hala není temperovaná, ale využívá se tepelná setrvačnost uzavřeného prostoru. Osvětlení je nyní v minimální míře a s nasazením AGV může být zcela vyřazeno, což bude představovat další výrazné úspory. K expedici se nyní využívají 2 expediční rampy, na nichž se střídá mimo jiné externí dopravce i 7 kamionů zn. Mercedes z majetku firmy Avena. A pro zajímavost – řidiči si mohou své miláčky patřičně vyšperkovat a jezdit s nimi ve volném čase na truck srazy, aby je dostatečně předvedli.
Toyota Material Handling CZ
Jana Bobysudová, Marketing manager
Tel.: +420 725 744 241