Li-ion je souhrnné označení pro řadu různých technologií s odlišným chemický složením. Jedná se o typ akumulátoru, ale ve srovnání s tradičním olověným akumulátorem má mnohem vyšší energetickou hustotu, a proto dokáže mnohem rychleji ukládat a dodávat energii.
Li-ion baterie mohou být tvořeny články s různým chemickým složením. V automobilech a vozících se nejčastěji používají:
- LFP (lithium, železo, fosfát)
- NMC (nikl, mangan, kobalt)
- NCA (nikl, kobalt, hliník)
Toyota používá ve svých trakčních Li-ion bateriích NCA články, protože mají vyšší energetickou hustotu a ve stejném objemu pojmou více energie.
Toyota používá válcové články, které se vzájemně nedotýkají. Jejich používání je tak velmi bezpečné. Bezpečnost a kvalita jsou pro Toyotu klíčové hodnoty veškerých aktivit.
Li-ion je souhrnné označení pro řadu různých technologií s odlišným chemický složením. Obecně je většina těchto technologií založena na vytváření energie pohybem volných iontů mezi anodou a katodou v bateriovém článku.
Několik těchto článků tvoří modul li-ion baterie. V závislosti na velikosti baterie může být několik modulů zapojeno do série, čímž vznikne bateriový systém.
Každý modul má svůj BMS (systém správy baterie), a stejně tak i celý bateriový systém.
BMS monitoruje a řídí faktory, jako je nabití baterie a odběr energie.
BMS spolupracuje s vozíkem. Pokud je některý z článků v modulu baterie poškozen nebo hrozí jeho přehřátí, vypne se napájení a vozík zobrazí chybový kód.
Mezi výhody li-ion technologie patří:
- Více než trojnásobná životnost oproti olověným akumulátorům
- O 30% vyšší energetická účinnost oproti olověným akumulátorům
- Nižší spotřeba energie přináší nižší emise CO2
- Snadné a rychlé nabíjení: 25V li-ion baterie je plně nabita za pouhých 80 minut (nabití na 50 % za 30 minut)
- Možnost příležitostného nabíjení a částečného nabití bez negativního dopadu na výkon a životnost.
- K dispozici neustále maximální výkon, bez ohledu na zbývající kapacitu baterie
- Baterie nevyžaduje žádnou údržbu nebo doplňování elektrolytu
- Nabíječky lze instalovat kdekoli, bez potřeby vyhrazených místností
- Sedmiletá záruka
- Zlepšená bezpečnost díky unikátnímu nabíjecímu konektoru Toyota
- Jedna baterie vydrží po celou dobu životnosti vozíku
- Funguje efektivně v chlazených prostorách
- K dispozici volitelné vyhřívání pro nabíjení uvnitř mrazírny a nepřetržitý výkon po celou směnu
Li-ion baterie jsou vhodné pro všechny typy strojů a vozíků. Kapacita a velikost baterie je přizpůsobena intenzitě využití a délce a počtu směn.
Li-ion akumulátor má díky vysoké energetické hustotě až o 30 % vyšší kapacitu než olověný akumulátor, takže je možné oproti olověnému akumulátoru snížit jeho objem. Například 210 Ah lion baterie odpovídá 300 Ah olověného akumulátoru. Li-ion baterie jsou menší a váží méně než olověné akumulátory.
Li-ion baterie má životnost až 5 000 nabíjecích cyklů, zatímco olověný akumulátor přibližně 1 500.
Nabíjení probíhá pomocí speciálních Li-ion nabíječek se speciálně navrženými nabíjecími koncovkami, se kterými se snadno manipuluje a nehrozí u nich riziko zkratu. Na rozdíl od olověných akumulátorů nehrozí při nabíjení žádné riziko jiskření nebo únik plynu.
Li-ion baterie lze nabíjet kdekoli na pracovišti a nevyžadují větrané nabíjecí místnosti ani další bezpečnostní vybavení nezbytné při nabíjení olověných akumulátorů (rukavice, brýle, voda atd.)
Nabíječky Toyota jsou standardně vybaveny systémem DPL (dynamické omezování výkonu). Jeho úkolem je omezovat energetické špičky a řízením celkové spotřeby snižovat náklady na energie. Navíc při současném nabíjení několika vozíků nasměrují nabíječky nejvíce energie do vozíku s nejvíce vybitou baterií. To zkracuje dobu nabíjení a zvyšuje jeho energetickou účinnost až o 15 %.
Li-ion baterie umožňují příležitostné nabíjení během přestávek tak, aby baterie vydržela po celou směnu.
Na rozdíl od olověných akumulátorů nevyžadují samostatnou nabíjecí místnost.
V závislosti na velikosti baterie a nabíječky se Li-ion baterie nabije z 20 % na plnou kapacitu za 1-2 hodiny. 15 minut nabíjení poskytne energii minimálně na jednu hodinu provozu. Pro srovnání: nabití olověného akumulátoru na plnou kapacitu trvá přibližně 8 hodin.
Li-ion baterie lze dobíjet kdykoli a na jakoukoli úroveň, aniž by byla negativně ovlivněna životnost baterie. To přináší vyšší flexibilitu a vozíky jsou v případě potřeby kdykoli k dispozici.
25V li-ion baterie je plně nabita za pouhých 80 minut a k nabití na 50 % kapacity stačí 30 minut, což umožňuje nabíjení během přestávek.