Coop je druhý největší maloobchod s potravinami v Norsku. Kromě centrálního skladu (CLog) v Gardermoenu, má Coop také regionální sklady v Stavangeru, Bergenu, Trondheimu a Tromsø. Sklad v Trondheimu má plochu okolo 30 000 m² a zásobuje více než 300 prodejen Coop. Prostor je rozdělen na příjem zboží, ovoce a zeleninu, mrazírenskou zónu, chlazenou zónu, oddělení suchého zboží, expediční zónu a recyklační stanici. V průměru sklad každý den přijme 2 500 palet, vychystá 65 000 balení a následně vyexpeduje 3 000 palet.
„Před třemi roky jsme začali vyhodnocovat možnosti automatizace naší interní přepravy“, říká Roger Tømmervold, manažer interní logistiky společnosti Coop. „Zvažovali jsme všechny možnosti a nekladli jsme si žádná omezení. Identifikovali jsme celkem 17 500 přeprav typu A-B za týden, které by bylo možné automatizovat, a začali jsme automatizací 3 000 z nich,“ pokračuje Roger. „Ze sedmi možných kandidátů jsme jako dodavatele vybrali Toyota Material Handling Norway, protože nám jednoduše udělali nejlepší nabídku.“ Poté byl vytvořen projektový záměr s návratností investic přibližně dva roky.
Na Karima El-Kelishe, manažera logistických řešení při Toyota Material Handling Norway, udělala příprava Coopu velký dojem: „Pro úspěch AGV projektu je životně důležité zmapovat všechny možné přepravy, abychom získali dobrý odhad počtu automaticky naváděných vozíků, potřebných pro zajištění všech úloh“.
V projektu automatizace jako je tento je zásadní nejen rozpočet na AGV hardware, ale také IT zdroje. „AGV je řízen výhradně systémem a nic takového jsme předtím jednoduše neměli,“ říká Tømmervold. Dodává, že Coop se rozhodl nenakupovat nový WMS (systém řízení skladu), ale místo toho rozšířit funkčnost podnikového systému SAP a zadávat vozíkům cíl cesty při jejich průjezdu portálem skeneru. „Pro odchozí zboží máme nyní dobrý systém, který snižuje špičkové zatížení a zlepšuje plynulost toku zboží."
Primární úlohou vozíků je přepravit cca 3 000 předpřipravených palet týdně. Vozíky Autopilot vyzvednou zboží v místě příjmu, projedou portálem skeneru a pokračují na místo vyložení. Během víkendu je expedovaná kapacita ještě větší, ale měnící se barvy AGV drah na obrazovce zajistí, aby aktivované úlohy zůstaly snadno viditelné.
Roger Tømmervold přiznává, že si implementace pěti automaticky naváděných vozíků vyžádala určité plánování, aby se omezil chaos. Ve skladu operuje přes 210 vozíků, takže řidiči manuálních vozíků měli z autonomně pracujících vozíků v takto intenzívním provozu přirozeně trochu obavy. Za čas si řidiči manuálních vozíků zvykli na jízdní schéma a chování AGV vozíků. Ve výsledku mohou AGV volně a bezpečně jezdit po svých fixních trasách mezi hemžením manuálně řízených vozíků.
AGV specialisté vyškolili personál tak, že mohou všichni s vozíky Autopilot denně pracovat a zadávat jim úkoly. Zaměstnanci je tak vzali za své a přijali je jako pracovní nástroj. Je důležité podotknout, že AGV nevedly k žádnému snížení počtu stálých zaměstnanců, ale snížily potřebu najímat dočasné pracovníky během špiček.
Sklad v Trondheimu provozuje tolik vozíků Toyota, že má Toyota přímo na místě dílnu s vlastními rezidentními techniky. AGV vozíky Autopilot společnosti Toyota jsou založeny na standardních vozících, takže s jejich údržbou mohou pomáhat běžní servisní technici. Kromě toho disponuje Toyota Material Handling Norway klíčovými specialisty na automatizaci, kteří mohou odladit chyby na dálku, nebo provést návštěvu u zákazníka. Hege Sandanger, projektový manažer ve společnosti Coop, deklaruje velký zájem vedení podniku o AGV řešení. Roger Tømmervold by chtěl zvýšit počet AGV na pracovišti v Trondheimu, jelikož je zde mnohem více úloh, které by bylo možné zautomatizovat: „Dostatečná výška zdvihu a nosnost těchto automatizovaných zakladačů pro nás znamená velkou flexibilitu a možnost v případě změn využít tyto vozíky i na jiné úlohy.“
(Celý obchodní případ byl publikován v norském magazínu Logistikk & Ledelse (Logistika & Management) v čísle 1-2019.)