Společnost: Sumisho Global Logistics Europe, s.r.o.
Lokalita: Plzeň – Borská pole
Odvětví: Logistické služby pro výrobní linky
Aplikace: vykládka, nakládka, horizontální přeprava, picking, zakládání/stohování, selektivní vychystávání ve výškách, tažení, správa flotil, servisní služby, dlouhodobý pronájem, bezpečnostní prvky a školení obsluhy
Manipulační technika: Toyota Traigo 48, 3W - 8FBEK16T (2 ks); Toyota Traigo 80 - 9FBM25T (3ks); ToyotaTraigo80 - 9FBM35T (1 ks); BT Lifter LHM230 (23 ks); BT High Lifter HHM100 (1 ks); BT Tyro LHE130 (1 ks); BT Levio LPE200 (14 ks); LPE220 s bočnicemi (1 ks); LWE250 (1 ks); LPE200 s ochrannou zádí (3 ks); BT Reflex RRE160E (2 ks); RRE140HE (8 ks), RRE160HE (2ks), RRE250HE (2 ks) všechny s naklápěcí kabinou; BT Staxio SPE120XR (2 ks); SPE200L (2 ks), SWE120S (3 ks); SWE140 (1 ks), Toyota Tracto TSE150-708 (15 ks); TWE120 (1 ks), BT Vector VCE150A s kloubovým šasi a manup (2 ks)
Plzeňský provoz Sumisho Global Logistics Europe byl založen v roce 2006 jako lokální pobočka s přímou podřízeností ke společnosti Sumisho Global Logistics Japan (SGLJ), vlastněné Sumitomo Corporation (rok založení 1919, Japonsko).
V České republice byly zřízeny dvě budovy v Plzni s rozsahem 30 000 m2 a v nedalekých Štěnovicích u Plzně s kapacitou 12 000 m2. Hlavní předmět podnikání jsou logistické služby, především pro společnost Daikin, dále pak pro společnosti Safran, Škoda Electric, Sumitomo a další. Všichni klienti mají vysoké nároky na přípravu dodávek z hlediska času i kvality. Provoz plzeňského logistického centra je doslova nepřetržitý, pracuje se na 3 směny a denně je vyloženo 60 až 80 kamionů (kontejner, návěs) a současně odesláno 150 až 250 kamionů (návěs). Materiál je klientům dodáván na základě elektronické objednávky, a to formou celých palet, pickovaných boxů nebo jednotlivých dílů uložených do boxů a odeslaných v přesné sekvenci na výrobní linky klienta.
Spolupráce s Toyotou začala již v roce 2006. První zakázku Pavla Poura, seniorního obchodního poradce TMHCZ, představovaly 2 vozíky Tonero LPG. Postupně se plzeňská hala zaplňovala novými druhy logistických služeb s potřebou další manipulační techniky, na niž měla Toyota vždy adekvátní produktovou odpověď. V současné době je flotila opravdu pestrá, převažují skladové vozíky – systémové vozíky VNA BT Vector, retraky BT Reflex, tahače Toyota Tracto, nízkozdvihy BT Levio, zakladače BT Staxio a z čelních vozíků Toyota Traigo 48V a 80V. Celkem tedy hovoříme o 67 hnaných strojích a dlouhé řadě nezničitelných ručních paletových vozíků BT Lifter.
Služby SGLE
„Materiálové toky máme vždy přizpůsobeny pro konkrétní požadavky klientů. V případě našeho klienta Daikin pak máme dva základní materiálové toky, tzv. kanban a sekvencovaný materiál,“ představuje činnost Petr Jílek, Engineering Manager, „první oblastí je odesílání materiálu formou jednotlivých boxů nebo celých palet na základě objednávky klienta (EDI elektronický kanban). Jedná se přibližně o 10 000 dávek za den, přičemž doba pro picking, kompletaci a dodání ke klientovi jsou 3 hod. Druhou rozsáhlou oblastí je odesílání sekvencovaného materiálu. Jeden box je souborem komponent uložených v pořadí a s rozložením vyžadovaným klientem pro kompletaci na výrobních linkách. K tomu patří sekvencování boxů na přepravní vozík a sekvencování vozíků v návěsu kamionu. Objednávky probíhají formou EDI (elektronická výměna dat). Jedná se přibližně o 1 700 boxů za den. Doba pro doručení objednávky je 30 min.“
Petr Jílek upřesňuje proces přípravy: „Na automatické sekvenční lince probíhá příprava boxů a picking jednotlivých položek. Operátoři se řídí při pickování světelnou indikací nad lokacemi s materiálem (tzv. Pick-to-Light). K označení boxů s pickovaným materiálem využíváme e-ink displeje (e-ink displeje jsou založené na zobrazovací technologii, která napodobuje vzhled inkoustu na papírové stránce) s automatickou synchronizací dat. Správná sekvence a značení jsou nutností pro plynulou výrobu na straně klienta.”
„Běžně jsou v sekvenci boxy s různým obsahem jdoucí po sobě, a tedy efektivní řízení procesu pickování i sekvencování je naprostou nutností. Při vývoji sekvenční linky jsme tedy řešili efektivitu pickování a sekvencování, a zároveň online konektivitu a navázání na výrobu klienta. Výměna dat s klientem nebo aplikace pro scannery jsou výsledkem našeho interního vývoje a jejich sdílení je součástí poskytovaných služeb,“ dodává Petr Jílek, který řešitelský tým rovněž vede.
„Na konci kompletace je vytištěn unikátní štítek pro celý vozík, čímž je dávka připravena na dopravu. Tyto boxy jsou pak součástí výrobního procesu na kompletačních linkách společnosti Daikin, přesnost je tedy zavazující.”
„U fáze asemblace využíváme manipulační techniku pro dovoz a odvoz, volíme tahače i nízkozdvihy. Preferujeme BT Levio s ochrannými bočnicemi nebo zádí. Jde nám především o rychlost horizontální přepravy na nakládku, a proto je potřeba obsluhu maximálně chránit,“ zdůrazňuje Petr Jílek.
„Z hlediska manipulace je prvním krokem vykládka, třídění a příjem materiálu, ať už z kontejnerů, nebo návěsů. Lze to nazvat kombinovanou operativou 'těžké techniky‘– čelních vozíků a retraků. Po zaskladnění do regálového systému pak naopak ve stejných uličkách probíhá i vyskladnění a pickování. Zboží je standardně skladováno na paletách definovaných klientem. Jedná se jak o standardizované EUR/CP1 palety, tak i velmi nestandardní rozměry používané v zámoří. Mimo základní skladování a výdej/ příjem paletizovaného materiálu pak probíhají další operace jako např. přebalování, pickování materiálu, asemblace (lepení, sešívání, šroubování apod.) dle specifikace klienta,“ objasňuje Petr Jílek.
„Jako dodavatel logistických služeb nezůstáváme u základních standardních logistických úkonů, ale poskytujeme našim klientům i další stupeň ověření dodávek – tzv. podporu Quality Assurance, která spočívá v třídění, vzorkování a reportingu dodavatelských neshod. Dalšími našimi konkurenčními výhodami je analytická a projektová podpora stávajícím i novým zákazníkům. Zásadní benefit naší nabídky v nákladovém vyjádření pro nového klienta je náš vlastní vývoj software pro sklady, plánování a reporting, skladové terminály (v OS Android), umožňující vysokou flexibilitu v plnění specifických potřeb nových klientů. Jsme vysoce adaptabilní s nízkou ekonomickou zátěží,“ vypočítává Petr Jílek pestrost zákaznického servisu SGLE.
Kultura pracovního prostředí SGLE
Společnost SGLE chápe svůj hlavní předmět podnikání velice profesionálně. Soustředí se na poskytování logistických služeb v nejvyšší kvalitě, rychlosti a spolehlivosti. K tomu management firmy vytváří adekvátní podmínky, bez nichž by realizace náročného zadání důležitých klientů nebyla možná. Priorita vysoké důležitosti je péče o pracovníky (nyní 400 osob) – kmenové i agenturní, a to nejen z hlediska bezpečnosti, k čemuž patří vybavení řadou OOPP a dodržování norem jejich použití a bezpečnostní podpora při práci. Standardem je režim přestávek, řízené prostřídání týmů směn z hlediska odpočinku, pravidelná školení, jasné pracovní pokyny pro každý proces a směnu. Dalším příkladem zlepšení práce zaměstnanců je investice do moderního počítačového vybavení, efektivní návaznost procesů, vývoj podnikového SW umožňující plynulou práci v krátkém čase. K řadě drobných úprav, které eliminují námahu, patří vlastní vývoj ergonomických pracovních stolů, vestavěné čtečky kódů do automatické sekvenční linky, krátké přechody pracovníků, minimalizace přenosu břemen, pružné nožní podložky pro linku přebalování. Ohleduplnými pravidly je i zajištění pořádku, průběžné odklízení a ekologické třídění četných odpadů, udržování bezprašného, temperovaného a světelně stabilního prostředí v hale a praktické zázemí pro odpočinek, občerstvení a pitný režim a mnoho dalších organizačních prvků, které jsou součástí pracovních podmínek a vedou ke klidné a dělné atmosféře.
Typicky, jako v mnohých dalších firmách s japonským kapitálem, nastavilo vedení SGLE vysoké bezpečnostní standardy. Pro bezpečný provoz je třeba zajistit mnoho na sebe navazujících ochranných technických prvků v hale – od zřetelného podlahového značení, navigačních a varovných informací, přes výstražnou projekci při přechodu zón, instalaci panoramatických zrcadel v uličkách, bezpečné oddělení jednotlivých pracovních linek, vymezení parkovacích a nabíjecích míst pro vozíky a baterie, až po poměrně nákladné, ale nutné instalace kovových sítí a roštů v regálech. Také jsou zavedena opatření při větších výkonech – např. servisu systémových vozíků (pohybujících se na indukci v podlaze), kdy je ulička uzavřena a označena výstražnou světelnou indikací. Servisní technik pracuje v chráněném prostředí. Rovněž při objednávání nové manipulační techniky jsou podmínkou bezvadné bezpečnostní parametry plynoucí z konstrukce vozíku nebo jsou preferovány vyšší typy dané řady vozíků přinášející větší komfort obsluhy – příkladem jsou retraky s naklápěcí ergonomickou kabinou, ochranné bočnice a zádě nízkozdvihů nebo instalace dodatečného vybavení, jako jsou ochranné rámy nákladu, modrá světla, majáky, magnetické lišty na vidlice proti skluzu břemene atp.
Pohled na provoz manipulační techniky a výkony servisu Toyota
V operativě hraje manipulační technika nezastupitelnou roli. SGLE přemístí za den několik tisíc tun zboží a potřebuje k tomu široké portfolio manipulační techniky. „Od Toyoty, rovněž japonské firmy, očekáváme vysokou spolehlivost strojů a služeb. Naše spolupráce je podložena jednak kvalitou dodávek produktů firmy Toyota, ale významnou roli hraje i služba dlouhodobého pronájmu, full-servis a nasazení fleet managementu I_Site. Zásadní je pro nás ve všech dodávkách flexibilita – nákladů, přístupu ke složení flotily a v servisních službách. Osobně mám porovnání z trhu a vím, co naše firma potřebuje,“ zdůrazňuje Petr Jílek.
Pavel Pour, seniorní obchodní poradce TMHCZ, s úsměvem osvětluje: „Japonci jsou na Japonce nároční a nic nám neodpustí. SGLE je přísný a náročný zákazník, což je pro obchodníka zdravá výzva. Vedení logistického provozu SGLE má ovšem vždy zájem o progres, ať již o představení novinek, nové technologie, a také volí speciální výbavy strojů – u retraků naklápěcí kabiny, u zakladačů přízdvih nebo široce rozkročená podpěrná ramena pro různé šíře nákladů, kamery pro retraky a čelní vozíky a mnoho dalších voleb a nastavení, která přinášejí SGLE pružné použití. V této flotile jsou využívány vedle všeobecně frekventovaných typů strojů i takové specialitky, jako je ručně vedený zakladač BT Staxio SPE120XR s výsuvným stožárem (ručně vedený retrak) nebo subtilní ruční tahač TWE120 s překvapivě výkonnou tažnou silou pro tahání dlouhých souprav vyprázdněných vagónků. Klient si vybírá takové vozíky a řešení, která mu pomohou maximálně využít jeho provozní možnosti a čas, a dosáhnout tak co nejvyšší produktivity a nákladové efektivnosti.“
Všechny hnané vozíky jsou propojeny do systému řízení flotil Toyota I_Site. Díky tomu je vedení logistického provozu informováno v každém okamžiku o využití vozíků, případných kolizích, autorizovaném přístupu obsluhy k manipulační technice a také o správném nabíjení baterií. V halách SGLE jezdí vozíky se všemi běžnými typy baterií – olověné, gelové a li-ionové podle možnosti dobíjení. Distribuovanému nabíjení se tedy musí věnovat pozornost jak v procesech, tak v přiměřeném umístění v hale.
„Servis patří k dalším pozitivním hodnocením naší spolupráce,“ navazuje Pavel Pour, „je ceněn rychlý a profesionální přístup servisní organizace TMHCZ, konkrétně našich zkušených kolegů Petra Goszy a Jana Hanzlíka. Servis je důležitý zejména z hlediska dlouhodobých vztahů. Jedna věc je zákazníka získat při nákupu nových strojů, ale další pohled klienta je jejich údržba a bezpečnost – pravidelné kontroly, řešení případných kolizí nebo únavy materiálu. Tím se buduje další báze důvěry a spolupráce. Bezvadná následná péče má přímý vliv na životnost a spolehlivost stroje, tj. na jeho produktivitu a ekonomickou návratnost, což klienta SGLE velmi zajímá.“
Toyota Material Handling CZ
Jana Bobysudová, Marketing manager
Tel.: +420 725 744 241