Letiště celého světa každý rok manipulují s miliardami zavazadel. Proto se zájem o tuto oblast manipulace ze strany TMHE stále zvyšuje. Toyota vyzvala studenty designu i nedávné absolventy z celého světa, aby se na tuto problematiku zaměřili a přišli s návrhy na vylepšení logistiky a manipulace se zavazadly. Buď celého řešení od příjmu zavazadla, manipulace v rámci terminálu, po jeho naložení do letadla a opětovného předání na cílovém letišti, nebo jen některé z těchto činností.
“Příspěvky z celého světa i jejich množství mě velmi nadchly. Počet přihlášek se od minulého ročníku zdvojnásobil (2400 registrací), nakonec jsme obdrželi 240 návrhů nových řešení,” říká Magnus Oliveira Andersson, Head of Design, TMHE a dodává: “Spolupracovali jsme s kolegy designéry ze společnosti Vanderlande a viděli jsme, že koncepční myšlení a trendy byly bez ohledu na zemi původu autorů velmi podobné.”
Skupina profesionálů, kteří se v rámci Toyota Industries Group zabývají designem a inovacemi, zhodnotila všechna podání a vybrala 10 finalistů. Všichni finalisté získali od poroty zpětnou vazbu a možnost své návrhy doladit ještě před závěrečným zasedáním poroty, na kterém experti vybrali vítězné návrhy. Finalisté získali peněžní odměnu a příležitost absolvovat placenou půlroční stáž v designérském centru Toyoty.
Vítězný návrh MOBI - personalizovaný mobilní informační a zavazadlový systém - je založený na standardizované velikosti zavazadel, která jsou v předstihu doručena cestujícím, včas dopravena zpět na letiště a efektivně manipulována i skladována. Díky cloudové technologii je zavazadlo přesně označeno RFID tagem se správnými údaji získanými při odbavení. Jde o komplexní, standardizovaný koncept, který vylučuje ztrátu zavazadla a odstraňuje i zbytečné plýtvání papírem. Příležitostní cestovatelé nemusí mít své vlastní kufry. Porota MOBI vybrala díky zákaznicky orientovanému řešení s hardwarem a softwarem propojeným v čistém a jednoduchém designu. Koncept vytvořili studenti Batuhan Yıldırım a Sena Taşlı oba z TOBB University of Economics and Technology z turecké Ankary.
Druhé místo získal Kevin Wong z California State University Long Beach (USA), který byl autorem návrhu AIRTRO. Jde o poloautomatický trollejový systém jehož předností je efektivnost při přepravě a nakládce/vykládce, přesnost a eliminace ztracených zavazadel. Pro manipulaci se zavazadly využívá zdvižný systém s dvoupatrovým dopravníkovým pásem. Je vybavený obrazovkou zobrazující informace o jednotlivých letech. AIRTRO je modulární platforma, která může být rychle změněna na pásové nakládání pouhým odstraněním střechy se solárními panely, a to z obou pater trollejového vozíku.
Koncept The Uliss, který obsadil třetí místo, přihlásil Natthorn Uliss z King Mongkut's University of Technology Thonburi v Thajsku. The Uliss je mobilní zavazadlový systém poháněný solární energií, který sbírá zavazadla z letadel. Cesující se mohou hlásit o svá zavazadla prostřednictvím výsuvné digitální obrazovky, která jim umožňuje naskenovat QR kód na palubním lístku, ujistit se, že každý dostane správné zavazadlo nebo načíst různé potřebné informace.
Veřejné hlasování proběhlo při příležitosti Toyota Material Handling’s Logiconomi fóra v Amsterdamu a skončilo vítězstvím návrhu LOCKER, který představila maďarská studentka Dóra Tarcsind z Moholy-Nagy University of Art and Design z Budapešti. LOCKER je rychlý a snadno použitelný tranzitní skladový systém zavazadel pro cestující, kteří čekají na svůj let, ale chtějí přitom mít svá zavazadla umístěná na bezpečném místě a kdykoli přístupná.
Dedignérská soutěž Toyota Logistic Design Competition je součástí programu Logiconomi. Logiconomi je termín, který Toyota Material Handling používá k vysvětlení svého způsobu myšlení cílícího na štíhlé procesy, eliminaci plýtvání, maximální efektivnost a snižování nákladů. Více informací a krátké prezentace představující vítězná řešení najdete zde: https://tldc.toyota-forklifts.eu/
Toyota Material Handling CZ
Jindřich Přívora, PR Manažer
jindrich.privora@cz.toyota-industries.eu
+420 311 651 133