Alza.cz a.s. působí již více než 25 let v České republice, na Slovensku a od roku 2014 také v dalších zemích Evropské unie. Patří k největším a nejúspěšnějším českým on-line obchodníkům s obratem přes 45 miliard korun (2021). Specializuje se na spotřební elektroniku, ale úspěšně prodává i další segmenty: hračky, sport, hobby sortiment, media a zábavu, parfémy, hodinky nebo drogerii. V nabídce má přes 700 tisíc položek a vloni odbavila 17 900 000 objednávek na téměř 43 000 000 kusů zboží. První verzí on-line internetového obchodu oslovila zákazníky již v roce 2000.
Nové distribuční centrum Alzy vybudované v roce 2021 v Chrášťanech, velké rozlohou a náročné i z hlediska různorodosti sortimentu a manipulačních operací, nabízí mnoho příležitostí pro uplatnění různých typů vozíků, služeb a zkušeností vyspělého dodavatele, jako je Toyota. Jiří Kratochvíl, obchodník Toyoty, uvádí:
"Využili jsme širokou škálu naší produktové nabídky, olověné i li-ionové baterie a spektrum služeb včetně fleet managera I_Site a propracovaného systému krátkodobého pronájmu. Ten se opírá o rozsáhlou flotilu, která je základem pro zajištění vozíků do doby dodání v případě delších dodacích lhůt, které se v současné době nedají snadno eliminovat. Tlak na dodací lhůty vedle výše uvedených okolností způsobil i enormní zájem o skladové vozíky, který v Toyotě zažíváme v ČR i v celé Evropě. Výrobní kapacity ve Švédsku jedou naprosto na doraz v oblasti standardních i speciálních vozíků."
Chrášťanské distribuční centrum je největší ze čtyř center provozovaných v České republice.
Klasické paletové regály a stohované položky brzy doplní automatický skladovací a vychystávací sorter pro skladování nejmenších položek. Uvolněná skladová plocha bude využita pro skladování objemnějších položek, ať již umístěných v regálech nebo stohovaných (bílá technika).
Lukáš Gretz, vedoucí logistického centra Alza.cz v Chrášťanech, popisuje: "Na ploše 19 000 m2 rozšířené o mezanin s rozlohou 18 000 m2 skladujeme více než 120 000 položek všech velikostí. Můžeme se tedy podílet i na optimalizaci skladových zásob ostatních skladů, jejichž skladba sortimentu se liší podle velikosti položek – Úžice (velká bílá technika), Zdiby (středně velký sortiment a část malých položek), Horní Počernice (pouze malé položky). Z jednotlivých skladů na denní bázi zásobujeme desítky poboček (prodejen) v Čechách, dodávky na Moravu zajišťuje slovenské DC v Senci. Malými příručními sklady pro nejvíce frekventované menší položky disponuje i každá z prodejen. Část sortimentu, nabízeného v rámci Alza Marketplace, zaváží na pobočky i přímo zákazníkům přímo dodavatel."
"Jen v Chrášťanech mimo hlavní sezónu přijmeme a rozebereme 250-350 palet za den, v sezóně zpracujeme i více než 1 000 palet za den. Z pohledu objednávek zákazníků se jedná zatím o 20 000 balíčků, resp. 45 000 balíčků v hlavní sezóně. Po usazení všech procesů a brzkém zprovoznění automatizovaného systému vychystávání, který uvolní část skladové plochy pro navýšení zásob, zvládneme vyexpedovat dokonce přes 100 000 balíčků denně. To je náš cíl. Na schopnosti propočtu i odhadu předpokládané úrovně prodejů různého sortimentu zaváženého z různých center, je založena efektivnost skladování a logistiky a včasné dodání zákazníkovi.
Alza si pro zajištění vykládky a nakládky vozidel, manipulaci v regálových systémech různých typů i výšky zakládání, vychystávání položek i manipulaci s celými paletami, obsluhu i provoz na mezaninu a pro další doplňkové činnosti vybrala 30 elektrických vozíků pestře sestavených ze všech modelových řad skladových vozíků, které má Toyota k dispozici a doplněných o čelní elektrické vozíky:
Ostatní drobnou manipulaci a příležitostné převozy, ale současně veškerou manipulaci na mezaninu, zajišťuje 60 ručních paletových vozíků s rychlozdvihem.
"Zatím jsme vozíky ponechali v základních specifikacích, teprve čas ukáže, jaká výbava, například v oblasti bezpečnostních prvků, bude v našich podmínkách vhodná. Baterie jsme vybírali podle způsobu využití jednotlivých strojů i intenzity jejich nasazení ve dvousměnném provozu. Li-ionové baterie jsme majoritně zvolili pro ručně vedenou techniku. Olověné baterie jsme ponechali u čelních vozíků a ostatních velkých strojů, jejichž vytíženost je méně intenzivní než u ručně vedených vozíků a máme dostatek času na dobíjení. Návratnost větších li-ionových baterií je přeci jen stále o něco delší. Všechny faktory pro a proti jsme pečlivě zvážili," popisuje výbavu flotily Lukáš Gretz a pokračuje:
"60 % flotily je osazeno jednotkami systému I_Site. Cílem je samozřejmě 100% pokrytí flotily, protože chceme dosáhnout maximální bezpečnosti pracovního prostředí, zabránit zneužívání strojů, sledovat správné postupy při nabíjení baterií a mít všechny informace o strojích a řidičích pohromadě na jednom místě. Chci kliknout a získat požadovanou informaci. Až si procesy ve stále novém skladu sednou, až nebudeme mít stále plnou hlavu provozních věcí, budeme data ze systému detailně využívat, mimo jiné i pro optimální vyladění flotily. Pokud by se ukázalo, že si vystačíme s menším počtem vozíků, uplatníme ty přebytečné v rámci rozvoje Alzy, můžeme přesouvat vozíky mezi sklady, v opačném případě flotilu doplníme."
"Toyota patří mezi špičkové dodavatele a dosavadní téměř roční zkušenosti potvrzují vysoká očekávání. Vše funguje na 100 %, servis je rovněž bezproblémový, samostatný a plně funkční. Provádí pravidelné prohlídky, TK i drobné opravy. Sami objednáváme servis jen v případě poškození vozíků z naší strany. Obchodník Jirka Kratochvíl je velmi aktivní a spolehlivý. Na čem se dohodneme to platí a je beze zbytku realizováno. Toho si na vzájemné spolupráci velmi cením," dodává na závěr Lukáš Gretz.
Mezanin na ploše 18 000 m2 slouží ke skladování menších položek, které jsou vychystávány ručně, skládány do bedýnek a pomocí dopravníku, který vede napříč celým prostorem, posílány do expedice. Zboží na paletách dopravujeme do mezaninu výtahem (příležitostně též retrakem, který odebírá rovněž balicí nebo odpadní materiál) a poté rozvážíme pomocí ručních vozíků BT Lifter. Jedinou výjimkou je trvalé nasazení malého zakladače BT Tyro SHE100 v sekci s klasickými regály s méně obrátkovými položkami. Vozík je lehký, kompaktní, a tedy vhodný pro práci v prostorách mezaninu s omezenou nosností podlahy. Díky nižší pořizovací ceně nevadí jeho jednostranné využití a menší vytížení.
Velká bílá technika je přepravována volně ložená a poté stohována bez použití palet nebo jiných nosičů nákladu. Při stohování využívá Alza čelní vozíky Toyota Traigo 48 s přídavným zařízením – plochými čelistmi. Přídavné zařízení je schopné stisknout až tři lednice nebo pračky najednou. Toyota dodala čelisti s funkcí Automatic Pressure Control, která dokáže automaticky regulovat tlak čelistí v závislosti na šíři jejich rozevření. Čím širší je rozevření čelistí, tím větší tlak vyvinou, protože se předpokládá vyšší hmotnost manipulovaného objektu. A naopak, menší rozevření znamená menší tlak na výrobek.
Někteří výrobci kvůli snaze o co nejnižší cenu používají i méně odolné obaly, které mohou mít sníženou ochrannou funkci. Pro prodejce typu Alzy jde o poměrně citlivou věc, protože na případné poškození čelistmi přijde obvykle až koncový zákazník po rozbalení výrobku. Kvalitní a bezpečné nástroje pomáhají udržet kvalitu zboží až do předání zákazníkovi a snižují počet zbytečných reklamací.
Toyota Material Handling CZ
Jindřich Přívora, PR Manažer
jindrich.privora@cz.toyota-industries.eu
+420 311 651 133