Toyota se poprvé prosadila do skladu Alza.cz

Vyhrát výběrové řízení na vybavení největšího skladu společnosti Alza.cz v Chrášťanech je úspěch, kterého si v Toyotě velmi vážíme. Dokázali jsme se vypořádat s náročnými podmínkami zadavatele a nabídli jsme výborné obchodní podmínky podpořené garancí zajištění dodání náhradních vozíků v případě pozdního dodání objednané techniky. To je v turbulentní době, kdy celá Evropa řeší problémy s narušením logistiky surovin a komponentů do výrobních závodů, důležitý aspekt vzájemných obchodních vztahů.

Alza.cz a.s. působí již více než 25 let v České republice, na Slovensku a od roku 2014 také v dalších zemích Evropské unie. Patří k největším a nejúspěšnějším českým on-line obchodníkům s obratem přes 45 miliard korun (2021). Specializuje se na spotřební elektroniku, ale úspěšně prodává i další segmenty: hračky, sport, hobby sortiment, media a zábavu, parfémy, hodinky nebo drogerii. V nabídce má přes 700 tisíc položek a vloni odbavila 17 900 000 objednávek na téměř 43 000 000 kusů zboží. První verzí on-line internetového obchodu oslovila zákazníky již v roce 2000.

 

Nové distribuční centrum Alzy vybudované v roce 2021 v Chrášťanech, velké rozlohou a náročné i z hlediska různorodosti sortimentu a manipulačních operací, nabízí mnoho příležitostí pro uplatnění různých typů vozíků, služeb a zkušeností vyspělého dodavatele, jako je Toyota. Jiří Kratochvíl, obchodník Toyoty, uvádí:

 

"Využili jsme širokou škálu naší produktové nabídky, olověné i li-ionové baterie a spektrum služeb včetně fleet managera I_Site a propracovaného systému krátkodobého pronájmu. Ten se opírá o rozsáhlou flotilu, která je základem pro zajištění vozíků do doby dodání v případě delších dodacích lhůt, které se v současné době nedají snadno eliminovat. Tlak na dodací lhůty vedle výše uvedených okolností způsobil i enormní zájem o skladové vozíky, který v Toyotě zažíváme v ČR i v celé Evropě. Výrobní kapacity ve Švédsku jedou naprosto na doraz v oblasti standardních i speciálních vozíků."

 

Chrášťanské distribuční centrum je největší ze čtyř center provozovaných v České republice.

Klasické paletové regály a stohované položky brzy doplní automatický skladovací a vychystávací sorter pro skladování nejmenších položek. Uvolněná skladová plocha bude využita pro skladování objemnějších položek, ať již umístěných v regálech nebo stohovaných (bílá technika).

 

Lukáš Gretz, vedoucí logistického centra Alza.cz v Chrášťanech, popisuje: "Na ploše 19 000 m2 rozšířené o mezanin s rozlohou 18 000 m2 skladujeme více než 120 000 položek všech velikostí. Můžeme se tedy podílet i na optimalizaci skladových zásob ostatních skladů, jejichž skladba sortimentu se liší podle velikosti položek – Úžice (velká bílá technika), Zdiby (středně velký sortiment a část malých položek), Horní Počernice (pouze malé položky). Z jednotlivých skladů na denní bázi zásobujeme desítky poboček (prodejen) v Čechách, dodávky na Moravu zajišťuje slovenské DC v Senci. Malými příručními sklady pro nejvíce frekventované menší položky disponuje i každá z prodejen. Část sortimentu, nabízeného v rámci Alza Marketplace, zaváží na pobočky i přímo zákazníkům přímo dodavatel."

 

"Jen v Chrášťanech mimo hlavní sezónu přijmeme a rozebereme 250-350 palet za den, v sezóně zpracujeme i více než 1 000 palet za den. Z pohledu objednávek zákazníků se jedná zatím o 20 000 balíčků, resp. 45 000 balíčků v hlavní sezóně. Po usazení všech procesů a brzkém zprovoznění automatizovaného systému vychystávání, který uvolní část skladové plochy pro navýšení zásob, zvládneme vyexpedovat dokonce přes 100 000 balíčků denně. To je náš cíl. Na schopnosti propočtu i odhadu předpokládané úrovně prodejů různého sortimentu zaváženého z různých center, je založena efektivnost skladování a logistiky a včasné dodání zákazníkovi.

 

Alza si pro zajištění vykládky a nakládky vozidel, manipulaci v regálových systémech různých typů i výšky zakládání, vychystávání položek i manipulaci s celými paletami, obsluhu i provoz na mezaninu a pro další doplňkové činnosti vybrala 30 elektrických vozíků pestře sestavených ze všech modelových řad skladových vozíků, které má Toyota k dispozici a doplněných o čelní elektrické vozíky:

 

  • tříkolové a vysoce manévrovatelné vozíky Toyota Traigo 48 (model 8FBEK16T, 9 strojů) s nosností 1 600 kg a výškou zdvihu až 7,5 m, slouží primárně pro nakládku a vykládku na příjmu i expedici, přes rampy i mimo ně modely vybavené čelistmi zajišťují bezpečné a bezproblémové stohování velké bílé techniky
  • ručně vedená technika: BT Tyro LHE130 (nízkozdvihy) i BT Tyro SHE100 (zakladač), BT Levio LPE200 (nízkozdvihy se stupačkou), BT Staxio SWE 100 (standardní zakladače) i model pro dvoupaletovou manipulaci SWE160D
  • retrak BT Reflex RRE140H pro výškové zakládání/vybírání celých palet
  • systémové vozíky BT Vector VCE150A s kloubovým šasi pro vychystávání i zakládání/vybírání palet v nejvyšších výškách, vystačí si s menším prostorem pro manévrování
  • vychystávací vozíky BT OSE250 pro vychystávání z podlahové a první úrovně

 

Ostatní drobnou manipulaci a příležitostné převozy, ale současně veškerou manipulaci na mezaninu, zajišťuje 60 ručních paletových vozíků s rychlozdvihem.

 

"Zatím jsme vozíky ponechali v základních specifikacích, teprve čas ukáže, jaká výbava, například v oblasti bezpečnostních prvků, bude v našich podmínkách vhodná. Baterie jsme vybírali podle způsobu využití jednotlivých strojů i intenzity jejich nasazení ve dvousměnném provozu. Li-ionové baterie jsme majoritně zvolili pro ručně vedenou techniku. Olověné baterie jsme ponechali u čelních vozíků a ostatních velkých strojů, jejichž vytíženost je méně intenzivní než u ručně vedených vozíků a máme dostatek času na dobíjení. Návratnost větších li-ionových baterií je přeci jen stále o něco delší. Všechny faktory pro a proti jsme pečlivě zvážili," popisuje výbavu flotily Lukáš Gretz a pokračuje:

 

"60 % flotily je osazeno jednotkami systému I_Site. Cílem je samozřejmě 100% pokrytí flotily, protože chceme dosáhnout maximální bezpečnosti pracovního prostředí, zabránit zneužívání strojů, sledovat správné postupy při nabíjení baterií a mít všechny informace o strojích a řidičích pohromadě na jednom místě. Chci kliknout a získat požadovanou informaci. Až si procesy ve stále novém skladu sednou, až nebudeme mít stále plnou hlavu provozních věcí, budeme data ze systému detailně využívat, mimo jiné i pro optimální vyladění flotily. Pokud by se ukázalo, že si vystačíme s menším počtem vozíků, uplatníme ty přebytečné v rámci rozvoje Alzy, můžeme přesouvat vozíky mezi sklady, v opačném případě flotilu doplníme."

 

"Toyota patří mezi špičkové dodavatele a dosavadní téměř roční zkušenosti potvrzují vysoká očekávání. Vše funguje na 100 %, servis je rovněž bezproblémový, samostatný a plně funkční. Provádí pravidelné prohlídky, TK i drobné opravy. Sami objednáváme servis jen v případě poškození vozíků z naší strany. Obchodník Jirka Kratochvíl je velmi aktivní a spolehlivý. Na čem se dohodneme to platí a je beze zbytku realizováno. Toho si na vzájemné spolupráci velmi cením," dodává na závěr Lukáš Gretz.

 

Mezanin obsluhuje BT Lifter a zakladač BT Tyro

Mezanin na ploše 18 000 m2 slouží ke skladování menších položek, které jsou vychystávány ručně, skládány do bedýnek a pomocí dopravníku, který vede napříč celým prostorem, posílány do expedice. Zboží na paletách dopravujeme do mezaninu výtahem (příležitostně též retrakem, který odebírá rovněž balicí nebo odpadní materiál) a poté rozvážíme pomocí ručních vozíků BT Lifter. Jedinou výjimkou je trvalé nasazení malého zakladače BT Tyro SHE100 v sekci s klasickými regály s méně obrátkovými položkami. Vozík je lehký, kompaktní, a tedy vhodný pro práci v prostorách mezaninu s omezenou nosností podlahy. Díky nižší pořizovací ceně nevadí jeho jednostranné využití a menší vytížení.

 

Samoregulační čelisti s funkcí Automatic Pressure Control pro šetrnou manipulaci

Velká bílá technika je přepravována volně ložená a poté stohována bez použití palet nebo jiných nosičů nákladu. Při stohování využívá Alza čelní vozíky Toyota Traigo 48 s přídavným zařízením plochými čelistmi. Přídavné zařízení je schopné stisknout až tři lednice nebo pračky najednou. Toyota dodala čelisti s funkcí Automatic Pressure Control, která dokáže automaticky regulovat tlak čelistí v závislosti na šíři jejich rozevření. Čím širší je rozevření čelistí, tím větší tlak vyvinou, protože se předpokládá vyšší hmotnost manipulovaného objektu. A naopak, menší rozevření znamená menší tlak na výrobek.

 

Někteří výrobci kvůli snaze o co nejnižší cenu používají i méně odolné obaly, které mohou mít sníženou ochrannou funkci. Pro prodejce typu Alzy jde o poměrně citlivou věc, protože na případné poškození čelistmi přijde obvykle až koncový zákazník po rozbalení výrobku. Kvalitní a bezpečné nástroje pomáhají udržet kvalitu zboží až do předání zákazníkovi a snižují počet zbytečných reklamací.  

Kontakt pro média

Toyota Material Handling CZ
Jindřich Přívora, PR Manažer
jindrich.privora@cz.toyota-industries.eu
+420 311 651 133

Vymazat