Společnost Diesel s.r.o. v Jihlavě postupně nahrazuje tři manuálně řízené stroje automatickými tahači Autopilot TAE500. Projekt s laserem naváděnými tažnými vozíky Toyota, který je prvním svého druhu v Evropě, realizuje Toyota Material Handling CZ. Právě startuje jeho klíčová fáze, tj. instalace vozíků podle projektu, zkušební provoz a v průběhu září postupný náběh do ostrého provozu.
Autopilot částečně nahradí lidskou sílu s tahači, která je nutná k zavážení výrobních linek obaly a odvážení hotových výrobků z jednotlivých stanovišť pomocí tažných souprav. Automatizovaný milk-run ve výrobě pump do motorů představuje cca 1000 m dlouhou trasu se dvěma okruhy a řadou naprogramovaných zastávek. Po trase budou jezdit tři automatické soupravy BT Autopilot TAE500 s 3-5 vagonky převážejícími plné a prázdné KLT boxy, a to podle přesného jízdního řádu.
Projekt momentálně prochází finálními změnami, které jsou v tak rozsáhlém výrobním provozu jako je Bosch Diesel nevyhnutelné. Podle Vladimíra Hnáta, procesního logistického analytika Bosch Diesel Jihlava, se dokončují poslední nejasné body v layoutu, křížení a míjení všech tří automatických vozíků na trase. Je nutné vychytat přesnou maximální rychlost v jednotlivých úsecích a především v zatáčkách, definovat potkávací místa, ve kterých se mohou protijedoucí vozíky vyhnout (z důvodu úzkých uliček v některých částech trasy, musí být potkávací místa nastavena přesně). Jak dále uvádí, ke stoprocentně odladěnému systému by mělo dojít v posledním čtvrtletí 2016.
Vnitřní logika řídicího systému Autopilot usnadňuje ladění optimálního zásobování výroby podle požadavků zákazníka, protože pracuje s přednastavenými prioritami a změnami rychlostí a pojezdových časů a automaticky promítne nové zadání do celého schématu trasy. Jan Just, aplikační technik a IT specialista TMH CZ, dodává: ,,Jsou nainstalovány veškeré laserové odražeče, orientační body, podle kterých vozík neustále načítá a přepočítává svou polohu, a kterým vděčí za to, že se neodchýlí od plánované trasy. Propočítáváme rychlostní varianty a scénáře včetně jízdního řádu tahačů pro reálný provoz v plné rychlosti i pro zkušební provoz, který bude záměrně probíhat v pomalejším módu, aby si pracovníci na nové tiché a vytrvale projíždějící vozíky bez obsluhy postupně a v klidu zvykli."
Stále více uživatelů zvažuje investice do plně autonomní manipulační techniky. Jak uvádí Aleš Hušek, specialista na automatizaci a systémová řešení TMH CZ, Toyota připravuje realizaci další objednávky od společnosti Continental Automotive v Jičíně. Několik dalších zákazníků propočítává ekonomické ukazatele a návratnost investic, podnikají první nutné kroky v přípravné analytické fázi, případně čekají na výsledky již realizovaných projektů. ,,První z nich, automatický, ručně vedený zakladač BT Autopilot SAE200 je již od roku 2014 úspěšně provozován ve společnosti Siemens s.r.o., odštěpný závod Elektromotory ve Frenštátu pod Radhoštěm. Jiné, o něco méně náročné aplikace s vozíky bez obsluhy řízené magnetickou páskou jsme realizovali například ve společnosti Valeo v Žebráku nebo v akciové společnosti Federal-Mogul Friction Products v Kostelci nad Orlicí, kde za tahač Toyota Tracto připojují vláček z ručních paletových vozíků."