Daikin zvolil jistoty dlouhodobého pronájmu

Firma Daikin patří k nejprestižnějším výrobcům a vývojářům klimatizačních jednotek a tepelných čerpadel na světě. Plzeňský závod na Borských polích, s více než 2 000 zaměstnanci a obratem přesahujícím 15 miliard Kč, je největším výrobním závodem ve skupině Daikin Europe Group. Po celou dobu více než dvaceti let stabilního růstu Daikin Industries Czech Republic byla součástí úspěchu i Toyota Material Handling CZ jako kompetentní dodavatel manipulační techniky.

FAKTA A ČÍSLA

Společnost: Daikin Industries Czech Republic s.r.o. (DICz)
Lokalita: Plzeň, Borská pole
Obor: průmysl, výroba klimatizačních jednotek a tepelných čerpadel
Aplikace manipulace: horizontální přeprava, nakládka/vykládka, zakládání, tahání, vychystávání
Řešení – dlouhodobý pronájem:
• Čelní elektrické vozíky Toyota Traigo24 (1 ks), Traigo48 (4 ks), Traigo80 (3 ks)
• Tahače BT Tracto TSE300 (16 ks)
• Vychystávací vozíky BT Optio OSE250 (2 ks)
• Ručně vedené nízkozdvihy BT Tyro LHE130 (2 ks) BT Levio LWE140 (1 ks) a LPE200 (2 ks) , ručně vedený zakladač BT Staxio SWE080L (1 ks)
• Ruční paletové vozíky BT Lifter LHM230, 075UL, 200SC, 230P, 230Q – desítky vozíků nakoupených do majetku
• 28 licencí Fleet management I_Site, úroveň Explorer
• 18 instalací bezkolizního systému Blaxtair (16x TSE300 + 2x OSE25O)
• Servisní služby – Program Full service


Společnost Daikin byla založena již v roce 1924 v japonském městě Ósaka. V současné době tento významný výrobce klimatizačních jednotek a tepelných čerpadel provozuje pobočky téměř ve všech koutech světa. V roce 2003 byly položeny základy výrobního areálu Daikin Industries Czech Republic s.r.o. (DICz), který je situovaný v plzeňské industriální zóně Borská pole. Kapacita závodu sériové výroby se během let zásadně rozšířila a v současnosti se rozkládá ve 2 výrobních halách na ploše 42 000 m2. Zde jsou situována i rozsáhlá centra pro administrativu a vývoj se sofistikovaným testovacím zázemím. Roční produkce výrobního závodu se pohybuje mezi 1,6–2 milióny klimatizačních jednotek. Nejvyšší výrobní špičky jsou od začátku dubna až do konce letních prázdnin. Klimatizace řeší pro mnoho uživatelů při vysokých teplotách diskomfort jak v práci, tak v privátních prostorech.

Petr Brůha, manažer logistiky, upřesňuje záběr společnosti Daikin: „Plzeňská výroba produkuje jednotky ze zahraničního i vlastního českého vývoje. Jedná se o portfolio zahrnující vše od vnitřních klimatizačních jednotek a jejich venkovních zařízení, přes skryté stropní podhledové jednotky klimatizace, až po tepelná čerpadla. Všechny výrobky pracují na principu výměníku tepla. Produkci vyvážíme do celé Evropy a část výroby i mimo Evropskou unii. Trend výroby je dlouhodobě vzrůstající, i když s určitými výkyvy. Paradoxně jsme zažili největší boom výroby v době covidu, kdy mnoho lidí trávilo celé dny v uzavřených prostorech. V té době jsme jeli na 3 směny a pracovalo se i o víkendech.“


Petr Brůha dále uvádí:
„Úzce spolupracujeme pouze se zavedenými partnery, ať se jedná o dodavatele vysoce kvalitních materiálů z celého světa, nebo řídicích jednotek a komponent. Tyto dodávky přijímá společnost Sumisho Global Logistics Europe, která nám připravuje ve svých provozech kanbanové boxy pro výrobní linky. Současně nám poskytuje komplexní skladové služby. Dalším spolehlivým partnerem je společnost MOL Logistics (Czech), která zajišťuje pravidelný odběr kompletní produkce, kterou dočasně skladuje a expeduje. V neposlední řadě je to Toyota Material Handling CZ, která nám více než 20 let zajišťuje manipulační flotily. Toyota přináší do naší intralogistiky nová vybavení, technologie, které manipulaci zrychlují, šetří náklady, a také nám zásadním způsobem pomáhá posílit bezpečnost.“

Spolupráce s Daikinem započala v r. 2004. Pavel Pour, obchodní poradce senior, uvádí: „Od svého nástupu k Toyotě jsem se zaměřil na Daikin, významného klienta v mém regionu, a postupem času jsme jako Toyota získali důvěru jak v kompletní manipulační flotile, tak v servisu, bezpečnostních prvcích a také ve formě provozování manipulační techniky v dlouhodobém pronájmu včetně – pro klienta klíčové – flexibility. Zákazník v tomto případě ví více méně na 5–7 let dopředu, s jakou nákladovou položkou v souvislosti s tokem materiálu a s provozem manipulační techniky může pracovat. Současně však může stroje obměnit. Flotila v Daikinu je postavena na skladové manipulační technice, především na tahačích TSE300 ve speciální úpravě, která se klientovi osvědčila a již byla 3x ve stejné specifikaci opět objednána. Část flotily tvoří elektrické čelní vozíky Toyota Traigo 24V, 48V a 80V, přičemž převaha 48V strojů v 3kolové nebo 4kolové verzi pracuje na expedici. Stroje jsou uzpůsobeny pro flexibilní nakládku a vykládku, s li-ionovým pohonem. Vyšší tonáže Toyota Traigo80, s olověnou baterií, operují v lisovně, kde převážejí formy do lisů. Ostatní vozíky doplňujeme tak, aby usnadnily manipulaci dle místa a specifické činnosti. Čile se využívá bezpočet paleťáků, ale také vychystávací vozíky, nízkozdvihy a lehké zakladače. Výborně jsou hodnoceny i přínosy fleet managementu I_Site. Interní tým Daikinu výstupy z I_Site vyhodnocuje – jde o informace o nárazech, využití strojů, využití řidičů, informace o péči o baterky, které mají největší přínos vzhledem k financím. I_Site dokáže ukázat i na slabá místa v toku materiálů, v provozních křižovatkách, poskytuje i nástroj pro štíhlou manipulaci, tzv. špagety diagram, pro bezpečnost provozu, nastavení optimálního počtu strojů, což v mnoha ohledech pomáhá jednak šetřit náklady a jednak zefektivnit provoz.”

 

„Dalším kvalitativním skokem v uspokojení požadavků klienta Daikin bylo nasazení bezpečnostního AI kamerového systému Blaxtair. Prezentaci možností tohoto moderního systému jsme věnovali opravdu velkou pozornost, protože jsme věděli, že Daikinu může zásadně pomoci. Nyní je instalován na všech tahačích a klientovi šetří náklady, a hlavně se zásadně posílil bezpečný provoz. Co se týká servisu, máme velkou oporu v servisním poradci, Petrovi Goszovi a v Miloslavovi Holubovi, servisním technikovi. Servisní smlouva pokrývá veškerou manipulační techniku v úrovni Full Service včetně baterií a kol, tj. v plné šíři péče a s dojezdem technika max. do 4 hod. Když je ale potřeba, je tu servisní technik téměř do hodiny a vždy zprovozní odstavený stroj. Pokud musí stroj na dílnu, zajistíme náhradní vozík. Na kondici jakékoli manipulační techniky stojí zásobování výrobních linek Daikinu. Náš servis si to plně uvědomuje a reaguje doslova okamžitě. Vše leží v profesionalitě a dobrých osobních vztazích,“ shrnuje Pavel Pour.

 

 

„Kde právě stojíme, je další prostor 8 000 m2 pro vykládku a přípravu materiálu pro výrobu,“ vítá nás František Ruščák, vrchní mistr logistiky, který za svých 18 let v Daikinu mnohé změny již v logistice realizoval.

„Ve všech našich provozech operuje manipulační technika Toyota, provoz ve 2- nebo 3směnném režimu je opravdu značný. 99 % dodavatelů vozí materiál do nedalekého provozu Sumisho Global Logistics Europe (SGLE) – což je náš externí dodavatel logistických služeb, odtud přijíždí na vykládku každou směnu až 78 kamionů, tzn. za 24 hodin je to 234 kamionů, což je téměř 5 000 vykládek za měsíc v plném provozu. Je to nápor na řidiče i na vozíky, které musí být absolutně vyladěné. V tomto časovém tlaku nám velice pomohl integrovaný pozicinér na vykládkovém čelním vozíku Toyota Traigo48, kterým řidič z pohodlí sedačky mění rozteč vidlic dle manipulačních kapes na aktuální paletě. Na vykládku přijíždějí různě široké palety určené pro výrobu mnoha středisek nebo i obalový materiál pro hotovou produkci. Vše se zrychlilo a řidiči nemusí stále k nastavení vidlic vystupovat. Takt výroby je vysoký, vše musí být včas na svém místě, takže každé zrychlení vítáme. Příprava dodávek je na základě kanbanových objednávek v systému SAP, synchronní s požadavky aktuální výroby. Vykládka probíhá celkem na 6 místech (5x manuální, 1x pomocí VZV), materiál se vykládá co nejblíže místa spotřeby či skladování,“ upřesňuje František Ruščák a pokračuje:

„V historii DICz bylo mnoho změn – vznikly nové linky, nebo nová střediska, a tím vyvstávaly nové požadavky na změny toku materiálu, jeho manipulaci a dopravu. Někdy jsme potřebovali nové stroje navíc, jindy jsme u několika strojů zrušili dlouhodobý pronájem předčasně. Vždy nám ale Toyota vyšla maximálně vstříc. Mohu potvrdit, že síla Toyoty se projevuje zejména ve schopnosti reagovat na požadavky, které vyplývají někdy i z náhlých změn v organizaci výroby a nutnosti zajištění plynulého zásobování výrobních linek. Toyota poskytuje i dobře organizovaný servis, díky kterému jsou stroje v případě poruchy zpátky v provozu bez zbytečných prostojů.“

František Ruščák objasňuje další změny v provozech: „Nyní jsme v tzv. Zatáčce, frekventovaném místě s neustálým pohybem manipulační techniky. Jak se hala zaplňovala a rovněž jsme nasadili malé AGV podvozky z naší vlastní výroby, museli jsme ustanovit dopravní ,jednosměrky‘. Dřívější obousměrný provoz, kvůli rostoucí hustotě dopravy, již nebyl možný. Naše AGV tahače se pohybují pomocí snímání bílé čáry na podlaze a přepravují materiál ze střediska na linku, nebo z linky odvážejí hotové výrobky do skladu. Zatáčka je specifickým místem, návratovou cestou buď od střediska na výrobní linku, nebo do vedlejší budovy Příjmu a skladu materiálu. Využíváme na směnu 16 tahačů BT Tracto TSE300. Všechny tahače jsou rozděleny podle výrobních linek, které zavážejí materiálem, nebo odvážejí výrobky,“ vysvětluje František Ruščák a pokračuje:

„Právě provozní bezpečnost byla důvodem zpřehlednění dopravních tras a také na doporučení Toyoty instalace bezkolizního systému Blaxtair na všechny tahače. Kamerový systém Blaxtair je založen na umělé inteligenci a ihned tahač zpomalí, zaznamená- li v dráze třeba jen část těla pohybující se osoby nebo jinou, QR kódem označenou, překážku. Na každém tahači, a i vychystávacích vozících, jsou navíc varovné majáky a modrá světla BlueSpots. Na čelní techniku jsme instalovali červené LED vymezovače jízdní dráhy, tzv. RedZones. U čelních a transportních vozíků jsme na jejich záď instalovali velké QR kódy, které kamera Blaxtair rozezná jako pokyn ke zpomalení stroje, jako v případě detekce člověka, to vše v dosahu 5 metrů před strojem. Snížily se nám významně malé i velké kolize a už vůbec nemusíme řešit další bezpečnostní stopky a světelné projekce. Bezpečnost je ale stále velmi akcentovaná, protože se na směně pohybuje až 500 zaměstnanců, jak mezi pracovišti, tak mnozí používají ručně vedené paletové vozíky a mohou zkřížit motorovému vozíku dráhu.“

„Toyota Material Handling CZ nám více než 20 let zajišťuje manipulační flotily. Toyota přináší do naší intralogistiky nová vybavení, technologie, které manipulaci zrychlují, šetří náklady, a také nám zásadním způsobem pomáhá posílit bezpečnost.“

Petr Brůha, manažer logistiky Daikin Industries Czech Republic s.r.o. 

František Ruščák ukazuje na svém služebním mobilu další podpůrný nástroj, aplikaci fleet managementu Toyota I_Site: „I_Site je pro nás velice užitečný spolupracovník, protože nám nejenom hlídá platnost oprávnění k řízení manipulační techniky, ale také díky němu vidíme různé využití strojů nebo řidičů. Každoročně oceňujeme ty řidiče manipulační techniky, kteří mají za celý rok nejvíce motohodin bez nehody a bez porušení pravidel provozu. Naopak u některých kolegů je potřeba kromě periodického školení doplnit další kurz. I_Site také hlídá platnost oprávnění k řízení manipulační techniky u jednotlivých řidičů, což jsme dříve museli hlídat přes excelovské tabulky,“ usmívá se František Ruščák. „Pokud se mi dostane do e-mailu zpráva o nějakém nárazu nebo že došlo k zablokování stroje, mám veškeré informace o situaci – jaký stroj, jméno řidiče, hodnoty kolize. Mohu to hned řešit, i když jde například o noční směnu. Další velkou pomocí I_Site je péče o správné nabíjení li-ionových baterií. Chceme, aby řidiči využívali každou přestávku a stroj připojili k nabíječi. Vidíme v protokolech, zda došlo k hlubšímu vybití – u li-ionové baterie jde o úroveň 60 %, což už může drahou baterii poškodit. Řeším takové pochybení adresně, což je velmi účinné a většinou se už neopakuje.“ 

 

Prohlédněte si naši řadu Tahačů Toyota Tracto

Kontakt pro press

Toyota Material Handling CZ
Jana Bobysudová, Marketing manager
Tel.: +420 725 744 241

Vymazat