O soutěži Toyota Logistic Design Competition
Soutěž Toyota Logistic Design Competition, pořádaná každé dva roky, slaví letos své 10. výročí. Studenti jsou vyzváni, aby vymýšleli inovativní, nekonvenční a originální nápady, které by přinesly udržitelná řešení různých problémů v logistice.
Myšlenkou letošního tématu Every little bit counts je, že smrt jedné věci dává život jiné. Naše planeta má jen jeden život, a proto bylo tentokrát úkolem podpořit oběhové hospodářství prostřednictvím logistiky. Pravděpodobně jedna z největších výzev, které kdy byly v této soutěži nastoleny. Přihlášené návrhy tak musely překračovat rámec tradičního designu a mít širší záběr.
Monica Perez Lobo, viceprezidentka pro udržitelnost ve společnosti Toyota Motor Europe, byla velmi pozitivní: „Design je prvním krokem k udržitelnosti: jak se používají materiály, jak lze vozidla v budoucnu demontovat a recyklovat. Vidím, že studenti opravdu přemýšlejí o tom, jak svými návrhy přispět planetě a společnosti, což je skvělé."
O soutěž projevilo zájem téměř 1000 designérů z více než 50 zemí. 160 předložilo svůj kreativní koncept, mnoho z nich ve vynikající kvalitě. Porota ve dvou kolech vybrala 10 finalistů, kteří se v dubnu představili na festivalu Milan Design Week.
V tomto roce jsou nově udělovány pouze hlavní ceny ve třech kategoriích, a to v oblasti dopravního a produktového designu, uživatelského rozhraní a designu obchodních inovací. Vítěz každé kategorie obdrží 5 500 Euro.
Toyota Logistic Design Competition, kategorie Průmyslový a automobilový design
Nicolà Borrer z Royal College of Art, Londýn, UK, s Micro Cab
O MICRO CAB
Stručně řečeno, Toyota Micro Cab představuje vizi cirkulární a soběstačné autonomní dopravní služby pro inkluzivní a udržitelná města budoucnosti. Mikrotaxíky poháněné solární energií přepravují ve městech osoby nebo náklad na krátké vzdálenosti. Vysoce efektivní způsob parkování šetří cenný městský prostor a umožňuje vyrovnávat energii mezi vozítky. Každé město bude mít své jedinečné mikrotaxíky, které budou integrovány do místní sítě veřejné dopravy a zajistí oběhové hospodářství dílů a materiálů. Koncept se rozvíjí jako síť, v níž taxíky komunikují za účelem efektivního uspokojení všech potřeb mobility. S využitím rojové inteligence rozdělují energii napříč flotilou a strategicky parkují s cílem optimalizovat provoz.
Toyota Logistic Design Competition, kategorie UI, UX a služby
Maren Javenes (UX designer) / Elise M.L. Almaas (Service designer) / Anne Selseng (UX designer) z norské univerzity Norwegian University of Science and Technology v Trondheimu se svým Enviru
O ENVIRU
„Seznamte se s naším převratným robotem, který zcela mění definici sběru odpadků.“ Těmito slovy Maren, Elise a Anne představují svůj oceněný design. Skupina studentů si všimla problémů spojených s odhazováním odpadků a vyvinula aplikaci využívající princip hry a odměňování.
Uživatelé pořizují fotografie odpadků a získávají body, které lze vyměnit za slevy v obchodech.
Z hlediska dlouhodobé hodnoty se objevila obava, že sama aplikace neodstraní bariéru spojenou se sbíráním odpadků.
Diskuse o problémech v dopravě a nakládání s odpadky vedla k efektivnímu řešení v podobě odpadkového robota.
Elise: „Chtěli jsme lidi zbavit ostychu ze sbírání odpadků a odměnit je za to, že chtějí udělat správnou věc. UX systém tak doplňuje robot.“
Toyota Logistic Design Competition, kategorie Design a obchodní inovace
Simon Lavender z Kalifornské státní univerzity v Long Beach, USA se svým Bloom Charge
O BLOOM CHARGE
Bloom Charge je podle slov svého designéra koncept, který bude vytvářet čerstvý vzduch a bude hnací silou naší budoucnosti. Počet lidí žijících ve městech se bude jen zvyšovat. Hustší městská infrastruktura zadržuje teplo a zvyšuje úroveň znečištění ovzduší. Bloom je vlastně cirkulární tankovací systém s tankovacími stanicemi ve tvaru stromů, které jsou založeny na biotechnologiích a ochlazují a čistí městský vzduch pomocí řas. Bloom nabízí nekonečné možnosti pro společenství využívající širokou škálu paliv, a to nejen v oblasti logistiky.
Toyota Logistic Design Competition, cena Iana Cartabiana
Juyeong Son, z univerzity CHA v Soulu a jeho Flex
Juyeong Son si za své dílo Flex vysloužil prestižní cenu Ian Cartabiano Award, zvláštní ocenění zastřešující všechny kategorie, o němž rozhoduje viceprezident pro pokročilý design společnosti Lexus & Toyota v Calty Design Research. Ian hodnotil práce napříč všemi kategoriemi a určil, který projekt věnoval designu největší pozornost. Vzhledem k mimořádné kvalitě mnoha přihlášených prací nebyl výběr jednoduchý.
O FLEX
Flex je univerzální platforma pro sdílenou mobilitu, která reaguje na přetížení měst a problémy s doručováním ve městech. Dynamická doručovací vozidla velikosti jízdního kola mají rozsah řízení 360° a využívají technologii gimbalu, která umožňuje volný náklon těla nebo balíku v libovolném směru nebo zavěšení tak, aby při naklonění základny zůstal v rovině. Stabilizační efekt zabraňuje poškození obsahu úložného prostoru, jako jsou potraviny nebo drobné křehké produkty.
Pro další informace se prosím obracejte na:
Everaerts Lieselotte, Strategic Marketing Manager, Toyota Material Handling Europe
E-mail: lieselotte.everaerts@toyota-industries.eu
Tel: +32 3 302 3245, +32 498 69 73 92
Saki Nagata-Bischoff, Specialista komunikace a PR, Toyota Europe Design Development (ED2)
E-mail: saki.nagata-bischoff@toyota-europe.com
Tel: 33 (0)142 8 497232538 M: 33 (0)668532699
O společnosti Toyota Material Handling Europe
Toyota Material Handling Europe je evropskou divizí Toyota Material Handling Group, která je součástí Toyota Industries Corporation – globální jedničky v manipulační technice a řešeních manipulace. Ve více než 30 evropských zemích nabízí podnikům všech velikostí kompletní sortiment čelních vysokozdvižných vozíků a skladové techniky BT, služeb a řešení s přidanou hodnotou. Více než 95% vozíků je vyrobeno v evropských závodech ve Švédsku, Francii a Itálii – a všechny v souladu s kvalitativními standardy TPS. Zjistěte více o možnostech, jak docílit mimořádné efektivity vašich provozů. www.toyota-forklifts.cz.
O Toyota Material Handling Europe Design Center
Evropské designové studio Toyota Material Handling tvoří tým profesionálů, kteří mají za úkol vyvíjet vhodný design produktů Toyota z pohledu stylu i funkčnosti. To zahrnuje vývoj intuitivních ovládacích systémů, které zajistí harmonickou spolupráci člověka a stroje, zaručující bezpečnost i maximální produktivitu. Designové centrum se nachází ve švédském Mjölby, s pobočkou v italské Boloni. https://design.toyota-forklifts.cz/
O Toyota Europe Design Development (ED2)
ED2(symbol druhé mocniny) je evropské designové studio, které se zabývá inovativními koncepčními vozy, pokročilým designem a budoucností mobility pro značky Toyota a Lexus. Hlavním cílem ED2 je zkoumat trendy trhu a vytvářet pro globální trhy návrhy inovativní mobility a vozidel, odrážející evropský vkus. Malý, ale agilní tým ED2 vytváří experimentální koncepty mobility, progresivní, soutěžní a sériový design pro značky Toyota a Lexus. Designové studio ED2 se nachází ve městě Sophia Antipolis nedaleko Nice na Azurovém pobřeží. Více informací naleznete zde.
O společnosti Kinto
Společnost KINTO Europe GbmH se sídlem v Kolíně nad Rýnem vznikla jako společný podnik Toyota Motor Europe (TME) a Toyota Financial Services Corporation (TFSC). KINTO spravuje širokou škálu služeb mobility v celé Evropě a je motorem globální vize Toyoty stát se společností zaměřenou na mobilitu. V budoucnu by každá vaše cesta měla být intuitivní a konzistentní, ať už se rozhodnete pro jakýkoli způsob pohybu. KINTO nabízí bezproblémové využití různých způsobů dopravy a plateb, od sdílení automobilů až po flexibilní předplatné automobilů, pro všechny potřeby a všechny možnosti v jednom komplexním řešení. www.kinto-mobility.eu/eu/en
O Ianu Cartabianovi
Ian Cartabiano zahájil svou kariéru ve společnosti Toyota v roce 1997 poté, co vystudoval Art Center College of Design v Kalifornii. Pracoval v Calty Design Research v Kalifornii jako šéfdesignér studia a v lednu 2018 se stal prezidentem a ředitelem designu v Evropském designovém centru Toyota Motor ve francouzském ED². Cartabiano má na svém kontě design Toyoty C-HR, Toyoty Camry 2018 a koncepčních vozů značek Toyota a Lexus.
Toyota Material Handling CZ
Jana Bobysudová, Marketing manager
Tel.: +420 725 744 241